Сьогодні суспільство бажає бачити школу не лише одним з освітніх ресурсів, а, скоріше, простором розвитку та співпраці як всередині, так і по відношенню до зовнішнього світу. Сучасне освітнє середовище створює неповторне індивідуалізоване та персоналізоване враження, де у кожного є можливість відшукати себе. Середовище школи – це місце, де зустрічаються та взаємодіють не лише учні, вчителі, навколишні мешканці та гості школи, де відбуваються не лише уроки, цікаві зустрічі, свята та концерти, але й лекції та семінари, діють відкриті лабораторії та майстерні у різних галузях науки, мистецтва та технологій.
Освітнє середовище – частина життєвого, соціального середовища людини, яка виявляється у сукупності усіх освітніх факторів, що безпосередньо або опосередковано впливають на особистість у процесах навчання, виховання та розвитку; є певним виховним простором, в якому здійснюється розвиток особистості.
Безпечне освітнє середовище — юридичний термін, визначений у статті 1 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Згідно з цим визначенням, безпечне освітнє середовище це сукупність умов у закладі освіти, що:
- унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема
- внаслідок недотримання вимог норм і правил:
- санітарних,
- протипожежних та/або
- будівельних,
- внаслідок недотримання законодавства щодо:
- кібербезпеки,
- захисту персональних даних,
- безпеки харчових продуктів та/або
- надання неякісних послуг з харчування,
- шляхом:
- фізичного та/або психологічного насильства,
- експлуатації,
- дискримінації за будь-якою ознакою,
- приниження честі, гідності, ділової репутації (булінг (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо),
- пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також
- внаслідок недотримання вимог норм і правил:
- унеможливлюють вживання на території закладу освіти
- алкогольних напоїв,
- тютюнових виробів,
- наркотичних засобів,
- психотропних речовин.